www.naukaczytania.fora.pl :: Dzieci czytają i nie tylko
Forum www.naukaczytania.fora.pl Strona Główna
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

 
Zabawy fundaMentalne

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.naukaczytania.fora.pl Strona Główna -> Sprawy wszelakie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
momoni




Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Maj 19, 2008, 1:13:18
"Zabawy fundaMentalne" mają swoje "korzenie" w Wielkiej Brytanii. Są wynikiem pracy dwóch badaczy w dziedzinie edukacji:

Colin Rose jest uznanym na świecie twórcą praktycznych programów nowoczesnych sposobów uczenia się. Jego książki "Ucz się szybciej, na marę XXI wieku" oraz "MASTER it Faster" rozeszły się w setkach tysięcy egzemplarzy na całym świecie. Jest również założycielem firmy "Accelerated Learnig", reprezentowanej w Polsce przez Transfer Learning.
Gordon Dryden jest światowej sławy pisarzem i badaczem istoty nauczania we wczesnym dzieciństwie, a także producentem telewizyjnym i dziennikarzem. Gordon Dryden jest też współautorem książki "Rewolucja w uczeniu", która stała się bestsellerem, także w Polsce.

ZF opierają się na wiedzy, która stała się również podstawą metody Domana:
W ciągu pierwszych pięciu lat życia rozwija się ok. 50 % zdolności do uczenia się. Następne 30 % rozwija się do 8 roku życia. To oznacza, że Rodzice są najważniejszymi nauczycielami na świecie, a dom (nie szkoła!), jest najważniejszą instytucją naukową.

Dziecko rodzi się z liczbą komórek mózgowych, która jest wystarczająca do osiągania sukcesów. Ale nie liczba komórek decyduje o inteligencji, a liczba połączeń stworzonych pomiędzy tymi komórkami. Połączenia te tworzą się w wyniku doświadczeń zdobywanych we wczesnym dzieciństwie. Im bogatsze i bardziej stymulujące środowisko, tym pełniejszy rozwój dziecka.

Zabawy fundaMentalne, mają postać scenariuszy zabaw i są podzielone na dwie grupy:
1 - zbiór zabaw dla dzieci w wieku od 0 do 2 roku życia. W tym wieku główny nacisk jest położony na rozwój zmysłów.
2 - dla dzieci w wieku od 2 do 6 roku życia.

ZF 2 odpowiadają podziałowi na 8 rodzajów inteligencji:

Inteligencja logiczno - matematyczna - zabawy kształtujące umiejętność liczenia i logicznego myślenia.
Inteligencja językowa - zabawy kształtujące umiejętności czytania, pisania i porozumiewania się za pomocą słów.
Inteligencja wizualno-przestrzenna - zabawy, które kształtują umiejętność malowania, rysowania, robienia artystycznych fotografii, rzeźbienia lub wyobrażania sobie trójwymiarowych kształtów.
Inteligencja interpersonalna (społeczna) - zabawy kształtujące umiejętność nawiązywania kontaktów z innymi osobami.
Inteligencja intrapersonalna (refleksyjna) - zabawy, które kształtują umiejętność skupienia uwagi na swoich uczuciach, umiejętność wyciągania wniosków z przeżytych doświadczeń i umiejętność planowania.
Inteligencja muzyczna - zabawy, które kształtują umiejętności muzyczne: układania piosenek, śpiewania, gry na instrumencie, pisania wierszy, a także stosowania rymu i rytmu.
Inteligencja ruchowa - zabawy, które kształtują zdolności manualne oraz umiejętności sportowe.
Inteligencja przyrodnicza - zabawy, które kształtują umiejętność rozumienia praw natury i postępowania zgodnie z nimi.

Autorzy korzystają ponadto z pedagogiki Montessori, metody Domana, kinezjologii P. Denisona i in.

Dla kategorii wiekowej najbardziej nas interesujące (2-6 lat) dostępne są na rynku 4 książeczki oraz przewodnik z płytą CD (z materiałami pomocniczymi).

* „Wielcy i mali artyści” – zabawy rozwijające wrażliwość artystyczną,
* „Kocham, lubię, szanuję 1” – zabawy rozwijające inteligencję emocjonalną,
* „Coś w ten deseń 1” – gry i zabawy słowne,
* „Rusz ręką 1” – gry i zabawy przygotowujące do nauki pisania.

Każdy zeszyt zawiera:
* podstawowe informacje dot. rozwijania danej umiejętności,
* wskazówki dotyczące wspomagania dziecka,
* historyjkę tematyczną,
* 21 scenariuszy zabaw,
* rady, jak bawić się aby dziecko się rozwijało
* indeks umiejętności rozwijanych w zeszycie.

większość zamieszczonych przeze mnie informacji pochodzi ze strony Transfer Learning [link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
momoni




Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Maj 19, 2008, 1:43:26
a teraz coś ode mnie:
naprawdę polecam ZF wszystkim, nie tylko tym którym skończyły się pomysły w co się bawić z dzieckiem. Smile
zaletą tych scenariuszy zabaw jest to, że do większości z nich nie trzeba wydać ani złotówki, na pewne wiele już znacie, bo intuicyjnie wymyślamy takie zabawy, które będą rozwijać mowę czy muzykalność naszych dzieci.

korzystając z nich nie stosuję żadnego planu... po prostu czasami zaglądam do którejś z książeczek, wybieram to, co może spodobać się Julce (trzeba pamiętać, że są tam też propozycje, które będą dobre dopiero dla starszych dzieci) i wykorzystuję przy najbliższej okazji.

wkrótce podam wam kilka przykładów tych zabaw, chwilowo komuś je pożyczyłam i mam problem ze zlokalizowaniem osoby Sad

a to przykłady ze strony ZF

Pantomima [to z „Wielcy i mali artyści”]

Bawcie się w przedstawianie różnych zdarzeń, czynności
i uczuć jedynie za pomocą gestów i mimiki twarzy. Na początku pokaż
dziecku kilka czynności, takich jak: otwieranie nieistniejących drzwi, picie mleka z nieistniejącej szklanki, podnoszenie ciężarów, spacer w czasie wichury, zakładanie nieistniejącego swetra, chodzenie boso po gorącym chodniku, brodzenie w wodzie lub błocie.
Potem „powygłupiajcie się” nieco przed lustrem, strojach różne miny.
Użyjcie farb do malowania twarzy. Gdy dziecko już wie, na czym polega pantomima, bawcie
się w odgadywanie przedstawianej czynności.
Nagraj odgłosy z otoczenia, Np. skrzypienie drzwi, odgłos przełykania płynu itp. – pomogą w wyobrażeniu sobie tego, co macie odegrać. Przedstawiajcie w pantomimie wierszyki – przy pomocy „czarodziejskiej różdżki” zamień dziecko w wybraną postać.
Zachęcaj dziecko do przedstawiania w pantomimie takich uczuć, jak: duma, nieśmiałość, złość, strach, radość, zmęczenie, ochota, zaciekawienie, wstyd. Taka zabawa uczy dziecko odczytywania emocji innych osób.

Dobre wspomnienia [z „Kocham, lubię, szanuję…”]

Dobre wspomnienia z dzieciństwa i poczucie bezpieczeństwa są podstawą rozwoju uczuć wyższych: miłości, szacunku i przywiązania. Rodzice w naturalny sposób starają się zapewnić dziecku miłość i opiekę, ale nie wszystkie pomysły są oczywiste.
• Wymyślcie rodzinny znak lub rodzinne powiedzenie, które pokaże, że rodzina jest wyjątkowa i niepowtarzalna.
• Pisz do dziecka kartki „Kocham Cię” i czasami wkładaj je dziecku pod poduszkę.
• Czasem pozwól, by dziecko wybrało, w co się ubierzesz.
• świętujcie ważne okazje – dzień, kiedy dziecko nauczyło się jeździć na rowerze,
przeczytało cała stronę w książce lub wymyśliło wyjątkowo dobre opowiadanie.
Możliwie jak najwięcej pamiątek umieszczajcie w Moim wyjątkowym albumie
• Zrób dziecku przyjęcie–niespodziankę dla uczczenia jego osiągnięć.
• Gdy musisz wyjechać, napisz do dziecka liścik – niespodziankę lub wyślij do dziecka faks albo email. Jest to doskonała zachęta do czytania! Długopisy z reklamą hotelu oraz pamiątki linii lotniczych mogą być dla dziecka wspaniałym podarunkiem.
• Czasami wyślij do dziecka mała przesyłkę – książeczkę do kolorowania,
plakietkę z imieniem, kredki. Paczka– –niespodzianka zawsze sprawia radość.
• Razem hodujcie rośliny – na przykład słonecznik lub dynię. Im większa roślina,
tym lepiej.
• Przygotuj na Ścianie miejsce, gdzie będziecie umieszczać wszystkie dzieła dziecka.

Portrety malowane słowami [„ Coś w ten deseń”]

Przygotujcie fotografie różnych osób, które dziecko zna (dorosłych, dzieci, rodziny, przyjaciół) oraz zdjęcia postaci z czasopism. Stwórzcie bank określeń, zbierając Słowa opisujące: wygląd człowieka: Włosy: nos: wysoki – niski Długie – krótkie prosty – garbaty
szczupły – otyły jasne – ciemne duży – mały ładny – brzydki kręcone – proste okrągły – spiczasty wesoły – poważny uczesane – roztrzepane blondyn – brunet
Opisujcie osoby na zdjęciach i odgadujcie, o kogo chodzi (dziecko opisuje Słowami jakąś postać, a Ty odpowiadasz kto to). Zamieniajcie się rolami.
Używanie form opisowych już w dzieciństwie zaowocuje w przyszłości łatwością wyrażania siebie i otaczającej rzeczywistości. Będzie to bardzo przydatne przy pisaniu wypracowań szkolnych!
Powrót do góry
Zobacz profil autora
anchor




Dołączył: 06 Lut 2008
Posty: 76
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Kraków

PostWysłany: Listopad 6, 2008, 8:09:46
Dziewczyny, czy wiecie co się teraz dzieje z Zabawami Fundamentalnymi? Chciałam kupić zeszyty cz. 2 i niestety nigdzie ich nie ma. A na oryginalnej stronie przekierowanie jest do nowej strony, na której jest informacja, ze firma zmieniła profil działania... Dziwne to... Moze macie wiedzę, gdzie można dostać jeszcze te książeczki?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mamuch




Dołączył: 07 Lut 2008
Posty: 50
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Styczeń 5, 2009, 11:06:24
Anchor,
Pewnie juz znalazłas, ale jesli nie radze Ci zaglądac na allegro, co jakis czas tam są. A w ogóle co słuchac u Was?
Pozdrawiami Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
anchor




Dołączył: 06 Lut 2008
Posty: 76
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Kraków

PostWysłany: Styczeń 20, 2009, 2:55:56
Niestety nadal nie znalazłam tych zabaw fundamentalnych II. Na Allegro nie mam szcześcia ich trafić, na empik.com też od dawna niedostępne, a firma chyba ich już nie sprzedaje. No cóż, trzeba samemu ruszyć głową Smile

Oj dawno mnie nie było na forum. Teraz Ania na chwilę się zdrzemnęła (co jej się od 3 miesięcy już raczej nie zdarza), wiec przeglądam wszystkie wątki.

A u nas czas płynie szybko. Ja coraz więcej pracuję (choć nadal w domu), przygotwuję Anię na pójście od września do przedszkola - teraz chodzi raz w tygodniu na zajęcia edukacyjne dla maluszków, gdzie nabiera trochę "ogłady" Wink Niestety ostatnio czytanie zarzuciłyśmy - tzn. jej czytanie. Mam teraz mocne postanowienie powrotu do prezentacji - tych komputerowych. Natomiast doczekałam sie wreszcie czasu, kiedy moje dziecko uwielbia, jak sie jej czyta (kiedyś pisałam Wam o tym, ze jak miała półtora roczku to tylko interesowały ją obrazki). Teraz ma już swoje ulubione bajki i ciągle prosi żeby jej czytać. Gdy jej czytam to pokazuję palcem na wyrazy - może będzie coś zapamiętywać. Smile

Pozdrawiam Wszystkie Forumowiczki/ Wszystkich Forumowiczów i Wasze Pociechy!
Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mamuch




Dołączył: 07 Lut 2008
Posty: 50
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Styczeń 21, 2009, 8:17:11
hej Anchor,
Na allegro zabawy fundamentalne pojawiają sie całkiem często- wiem bo sama upolowałam Very Happy , a wczesniej iles razy oprzegapilam albo byly za drogie. I wlasnie wyrazy z zestawu zabaw fundamentalnych ujawnily ze moja Klucha jednak czyta choc ostatnio robilysmy to baaaaardzo nieregularnie ( ma teraz 1,5 roku) a czytalysmy regularnoe miedzy 6/12 a 9/12 zycia. To zachecilo mnie do powrotu- ale oglada tylko prezentacje w PP - i to lubi znacznie bardziej niz wczesniej karteczki. Ja tez juz niestety wrocilam do pracy wiec czasu mamy znacznie mniej.
Pozdrawiam Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.naukaczytania.fora.pl Strona Główna -> Sprawy wszelakie Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

 

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo

Template Boogie by Soso
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin